Plugg!

Det känns som att det kommer skrias mycket om plugg här i framtiden då det av naturliga skäl är det som kretsar mest i mitt liv just nu.
 
Igår började skolan på allvar. Det var kursintroduktion och gruppindelningar. Jag var ju som jag skrev tidigare lite orolig över detta moment men det gick bra. Vi delades även in i 2 olika klasser baserat på de 12 grupperna. 6 grupper i varje klass.
Gruppindelningen gick bra. Jag hade pratat med en tjej lite innan vi gick in, 29 år och hitflyttad från Småland pga studierna så vi bestämde att vi skulle vara i samma grupp och sen hittade vi 4 st tjejer till. Så nu är vi alltså en grupp. Om jag egentligen har så jättemycket gemensamt med någon av dem vet jag inte men det visar sig. Det behövs väl inte egentligen men vi kommer ju att umgås ganska intensivt ett tag framöver nu så det är väl att rekommendera att vi kommer överens i alla fall.
 
När jag kom hem igår var jag så slut i skallen så jag var gråtfärdig. Mycket info på kort tid.
 
Idag är det Egna studier hemma och för mig innebär det att läsa ca 50 sidor i en bok tills i morgon och även ett utdrag som heter Kompetensbeskrivning för legitimerad Sjuksköterska från Socialstyrelsens hemsida.
Boken har jag läst nu och jag fattar ingenting. På riktigt ingenting. Det är tyvärr inget ämne som jag riktigt förstår varför det är relevant för utbildningen men det ger sig nog. Jag är bra på att läsa och jag läser snabbt men när det inte intresserar mig eller om jag inte förstår så läser jag utan att ta in vad det står. Tankarna flyger iväg på annat som är roligare.

Mest ångest har jag över en individuell inlämningsuppgift som vi ska lämna in i slutet av kursen. Hur det ska refereras och jag fattar inte ens vad jag ska skriva om. Olika frågeställningar som har svar i 6 olika böcker eller 2 tjocka häften med papper. Sen egna tankar och åsikter. Förhoppningsvis ger sig det också. Detta är vad jag fasar för mest. Individuella inlämningsuppgifter. Detta ska ske utöver olika seminarier och Grupparbeten.
 
Jag har redan hunnit tänka: Detta klarar jag aldrig! Läraren vi hade berättade lite om sin bakgrund. Hon hade dyslexi och innan hon började på högskolan kunde hon knappt skriva. Hon hade arbetat som undersköterska i 25 år när hon vidareutbildade sig. Hon sa att om hon klarade av att läsa på högskola så gör alla det. Så jag får hoppas att hon har rätt.
 
Imorgon har vi grupparbete i skolan. Förhoppningsvis är det något som klarnar lite då. Vi ska bland annat skriva ett Gruppkontrakt med tankar och förväntningar som vi har på gruppen. Det kan väl inte vara så svårt i alla fall. :)
 
Tända ljus kan man ha fast man pluggar. Fast ljuset syns visst inte 😅
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Det kommer att gå galant! I början är allt konstigt och känns svårt, så är det för ALLA som börjar att studera. Man förstår ingenting och massor med nya begrepp och ord.
Du kommer snart in i det :-)
Har du en mentor? Dvs någon som pluggat några år och kan hjälpa dig med ex hur man skriver, refererar och hittar rätt i böckerna. Kan kännas skönt med en sådan första halvåret, den tid som är tyngst.

Svar: Åh jag hoppas att du har rätt. :) Jag vet att det kommer dagar när man har svackor, hade dock inte tänkt mig att den skulle komma riktigt än. Har tyvärr inte hört talas om någon mentor men imorgon har vi handledning med vår grupp och lärare så förhoppningsvis kan vi passa på att fråga saker man undrar över. Tack för dina positiva ord. De värmer ;)
Camilla Dahlstedt

2015-01-21 @ 20:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0