Första veckan avklarad.

Då är första veckan på Sjuksköterskeutbildningen avklarad och jag är alltså en vecka närmre målet. Det känns dock som att jag är längre ifrån målet än vad jag någonsin har varit. Suck! Jag har verkligen noll koll på läget.
Har roat mig på morgonen här med att skriva ut en bunt med papper på 123 sidor. Litteratur vi ska läsa med tung akademisk svenska. Jag har läst sammanfattningen bara och om jag skulle läsa det igen skulle jag förmodligen inte kunna säga att jag läst det en gång förut. Läsförståelse är verkligen inte min grej när det är något som inte intresserar mig och när det är ett svårt språk. Vad är kunskap? heter boken eller vad man nu ska kalla det. En antologi är det mer bestämt. Ett nytt ord jag lärt mig i veckan i alla fall. Jag har i vilket fall väldigt väldigt svårt att förstå varför detta ska vara relevant för utbildningen.
På måndag är första föreläsningen. Då kanske man i alla fall kan förstå lite mer än när man bara sitter och läser själv. Jag tror heller inte att min grupp har insett hur mycket vi faktiskt behöver sitta men det kanske ger sig när vi kommer in i det. Igår tex hade vi Grupparbete på schemat men majoriteten av gruppen ansåg att vi inte behövde ses utan att vi skulle vara hemma och läsa litteratur istället.
Nästa tisdag har vi första seminariet och det ger mig fullständig panik! Jag är ju tyvärr inte den som låter högst i ett klassrum om vi säger så. Speciellt inte om jag är osäker på om jag har rätt eller inte. Det är väl bara att börja jobba det.
Jaja.. det blir nog bra detta. Alla nya högskolestudenter är väl mer eller mindre förvirrade antar jag.

Kommentarer
Postat av: Emma

Första seminariumet var min största farhåga.... Jag är inte heller den personen som pratar och tar plats, speciellt inte man inte känner någon och att man vet att man ska sättas på prov. Men efter seminariumet kändes det så himla skönt... jag klarade det! Det var inte så farligt som jag trodde. Jag ska alltid göra saker till större än vad dom är. Tro på dig själv! Du kommer att klara detta <3.

Svar: Tack snälla. :) Allt nytt är läskigt men man kommer nog in i det snart. Det är ju ett helt nytt tänk nu. Vi är nog flera som är nervösa första gången. Lärarna verkar ha litw överseende nu i början tack o lov.
Camilla Dahlstedt

2015-01-24 @ 14:57:52
URL: http://sskemma.blogg.se
Postat av: Emi

Jag har läst dina senaste inlägg. Jag har också precis börjat plugga på sjuksköterskeprogrammet. Kände exakt som du har gjort den första veckan... Är inte heller den som tar mest plats och det där med att delas in i basgrupper fick vi också sköta själva. Jag har haft sån ångest och tyckt att allt varit jobbigt, kul är det också förstås! Men mycket ångest och oro. Jag hoppas det lugnar ner sig snart. Skönt att man inte är den enda som känt så, antar att det är många andra i ens klass som känner likadant. Kram och lycka till med allt <3

Svar: Åh vad roligt med en till 'färsking' :) Var läser du? Har ju förstått att det är väldigt olika upplägg beroende på var man läser.
Självklart är det roligt också men mest okontrollerat och nervöst nu faktiskt. Det ger sig nog med tiden.
Tack och lycka till du med :-)
Camilla Dahlstedt

2015-01-25 @ 13:41:37
Postat av: Frida

Det kommer gå bra ska du se! Lite oro hör till. Skickar lyckoönskningar :)

Svar: Tack snälla. Du har säkert rätt :)
Camilla Dahlstedt

2015-01-25 @ 21:58:19
URL: http://www.fridahellenberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0