Parkeringsskada.

Jag är så arg. Såhär såg vår bil ut när vi hämtade den på verkstaden igår. Detta upptäckte jag när Jimmy kom hem med bilen.
 
 
När Jimmy ringde till verkstaden för att fråga om de visste något kunde de inte se några anteckningar om någon krockskada i sina protokoll. Vi började fundera på om det hänt Jimmy på jobbet dagen innan kanske, att något kräk kört in i bilen när den stått parkerad men tyckte ändå att det var konstigt att inte verkstaden yttrat ett ord om detta när vi hämtade den. Vi gjorde ju faktiskt en service där de går igenom bilen och påpekar fel o brister.
 
Jimmy åkte förbi där efter jobbet idag igen och de hävdade att denna skada var inte när de hade bilen. Alltså har det hänt på deras parkering efter att de lagat den. Då kan man ju tycka att bilen är verkstadens ansvar tills kunden/ägaren hämtar bilen men tydligen inte. De friskriver sig allt. De jämför med att det är inte ica maxis fel om vi får vår bil påkörd medan vi är inne och handlar. Jag kan ändå tycka att lämnar jag in min bil på en verkstad så förutsätter jag att den inte har nya skador när jag hämtar den.
 
Självrisken på en vagnskada är 5000 härliga kronor för oss. Har du en parkeringsskada är självrisken betydligt lägre. 1250 tror jag det var, men att få igenom detta som en parkeringsskada kräver både vittnen, polisanmälan och gärna bilder som styrker att det är en parkeringsskada, minst 2 av dessa 3 nämnda kriterier. Vi pratade nämligen med min bror om exakt detta igår då han jobbar på Folksam med exakt såna här ärenden och dagligen försöker folk få sina krockskador till att se ut som parkeringsskador då självrisken är mycket mindre.
 
Så jävla surt. Det var straffet för att vi fick våra dåliga delar utbytta gratis på garantin.
 
Verkstaden tyckte i alla fall att vi skulle göra en polisanmälan och sen skulle de ställa upp som vittnen om att bilen var hel när de ställde ut den. De trodde att det skulle räcka. Jag får verkligen hoppas det. Spoiler, framskärm och lykta är skadade. Hoppas den idioten som körde in i bilen också fick sig en redig skada på sin bil. Kan ju inte har varit någon lätt smäll så det kan inte ha gått denne person obemärkt förbi. Kör man in i någon så ska man väl ha stake nog att ta ansvar för det men tydligen inte. Vilka idioter det finns.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Nej vad surt! Hoppas det löser sig för er!

Svar: Det löser sig :)
Camilla Dahlstedt

2014-03-06 @ 20:24:08
URL: http://erikanaslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0