Nyttiga veckan.

Som så många andra personer så får jag ofta infall om att nu får det vara nog, nu måste vi börja att bli mer nyttiga, motionera mera, äta bra mat osv. Oftast håller det i sig i ett kort tag och sen är man tillbaka i gamla vanor.
 
I morse gav jag som förslag till Jimmy att nästa vecka så kör vi Nyttiga veckan. "Vad innebär det?" undrar han lite halvt oengagerat och tjurigt. Jo med det menar jag inte att vi ska utesluta kolhydrater och käka sågspån som frukostmacka utan att vi helt enkelt försöker vara bättre på att laga mat från grunden. Det händer tyvärr rätt ofta att vi köper färdiga köttbullar (som är skitäckliga men som barnen älskar). Käkar köpt pommes till köttbiten osv. Inget sånt menar jag. Sen inget socker!
 
Men då kommer genast problemet. Inspirationen. Vi är så jäkla dåliga på detta med att äta mat. Vi käkar samma mat jämt. Problemet ligger en del hos mig det ska jag erkänna. Jag är sjukt kräsen men ändå ingenting mot vad Jimmy är. Han äter inget. Inga grönsaker förutom sallad, tomat och gurka. Inga linser, inga bönor, inte majs. Det är lättare att rada upp vad han faktiskt äter än vad han inte äter. Ingen av oss gillar fisk. Det gör inte barnen heller. Eller jo, de två små gör men när jag förra veckan lagade i ordning en torskmåltid så rös Ninnie med hela kroppen och spottade ut och Adrian käkade pulvermos  ( som vi äter en gång i halvåret ) med god aptit medan fisken åkte ut i ett BLÄÄÄ! Så vad ska man göra? Laga mat som man vet att 80 % av familjen kommer spotta och fräsa åt? Inte så kul.

Så nu alla mina läsare. Ge mig inspiration på god och bra mat. Inte fisk.
 
Personligen ska jag för hundrasjuttioelfte gången försöka ta tag i min kropp med start  i morgon. Ingen diet eller så men fokus på att försöka träna mycket och äta bra. SKIPPA SMÅÄTANDET!  Även om jag inte har mycket att gå ner så behöver jag bygga upp lite muskler. För att må bra. Jag kan dra igång med en striktare kost, men det är svårt när man inte har familjen med sig. Jimmy är smal som en pinne men kan äta precis. vad han vill utan att gå upp ett gram. Hans småätande framförallt på kvällarna gör att jag lätt faller i samma banor och det är det som är absolut svårast att stå emot. Men nu har jag sagt det. Nästa vecka är Nyttiga veckan. Käkar han nåt onyttigt framför mig så slänger jag det. :)
 
Nu ska jag ner och slakta löpbandet. I alla fall vara glad om jag orkar 3 km. Haha.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Skulle kunna tipsa om många rätter men vet inte om som går under supernyttiga, är créme fraiche och sånt i.
Men en sak jag kan säga är iaf att vi börjat dryga ut köttfärssåsen (som vi äter typ en gång i veckan, ingen variation) med champinjoner och rivna morötter och sötpotatis osv. Jag gillar bara champinjoner av det men resten tycker jag döljer sig i smaken av såsen. Så man kan lura i sig nyttigheter. Sen har vi i paprika och sånt också som vi gillar.

Svar: Vi har alltid morötter i köttfärssås, som vi också äter en gång i veckan :) Jag är inte ute efter några dietmåltider, utan mer sedvanlig husmanskost :)
Camilla Dahlstedt

2014-03-16 @ 18:17:33
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Jessamy

Smsa vad ni äter så ska jag fundera.

2014-03-16 @ 19:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0