Vad är felet? Bajsprat.

Gillar du inte skitsnack så var god läs ej. :-)


I fredags, alltså för 4 dagar sedan gjorde Ninnie det stora i blöjan 5-6 gånger. Hon åt dock bra men jag var ändå lite halvorolig framåt kvällen att hon drabbats av någon slags magåkomma. Hon brukar normalt sett inleda dagen med en urladdning i blöjan och ibland kanske en gång till på eftermiddagen. Thats it!
På lördagen samma sak. Bajjade massa gånger men åt bra.
I söndags var vi iväg på kryssning men mamma hade fullt sjå med blöjbyten här hemma och en stackars rumpa som nu är illröd och väldigt ond.
Igår måndag samma sak och idag har det eskalerat ännu mer. Jag tror säkert utan att överdriva att jag bytt blöja 10-13 gånger och lilla gumman ser för jäklig ut i rumpan trots att jag smörjer och smörjer och luftar.

Jag undrar vad det kan vara. Tycker inte det är helt normalt. Till saken hör att det inte alltid är direkt diarré heller. Ibland löst, ibland normalt. Hon är pigg och glad och det lilla hon accepterar att äta äter hon normalt av.
Hon äter nästan bara sin ersättning och ett mål gröt om dagen. Mat gillar hon inte och nu känns det inte som rätt läge att hålla på utsätta magen för nya saker heller. Välling ratar hon också. Hon äter några majskrokar och något smörgåsrån ibland. Ibland lite fruktpure. Jimmy säger att vi måste tänka på vad vi stoppar i henne men vi har ju inte direkt provat något nytt heller.

Jimmy fick akut åka till stan och köpa inotyolsalva ikväll. Idomin o bephanten (stavning?) hjälpte inte ett dugg så jag hoppas inotyol verkar över natten tills det drar igång igen. Vid blöjbyten gråter hon och spänner hela kroppen. Det gör ont i hela mig. Inatt satte hon igång vid 4 och bajsade 3 gånger innan 6. Inte normalt kan jag tycka.

Världens mest ointressanta inlägg kanske men jag varnade er.


Fina tjejen!



Kommentarer
Postat av: Dennis

Skittråkigt inlägg...

2013-09-25 @ 07:07:29
Postat av: Emelie

Vi kör bara inotyol, fungerar superbra. Lägger på det med hjälp av torr tvättlapp, det är så svårt att få bort från fingrarna.
När S mjölkallergi bröt ut fick han blodiga sår till och med :(

2013-09-25 @ 07:12:35
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Erika

Huvva då :( Finns ingen bättre salva än inotyol kan jag lova, då Nathalie var skinnflådd smörjde vi en gång och dagen efter var det mycket bättre!
Då jag läser inlägget så får jag flashbacks från när Emelie skrev om S mjölkallergi. Minns jag rätt så började väl det också i samband med vanlig mat. Hör av dig till bvc tycker jag :)

Svar: Jag hoppas verkligen inte (och tror inte heller) att det är någon mjölkallergi vi talar om utan bara en kackig mage helt enkelt. Ringde bvc idag men fick inget svar så jag avvaktar ett tag till.
Camilla Dahlstedt

2013-09-25 @ 07:31:33
URL: http://erikanaslund.blogg.se
Postat av: Carola

Vi hade en salva. Silon tror jag den heter.. Den var sjukt bra, bättre än inotyol!
Jag tror oxå mjölk allergi. Som sagt hör av dig till BVC!

Puss babe!

2013-09-25 @ 08:52:21
URL: http://carolalola.blogg.se
Postat av: Marie

Kan vara laktosintolerans. Vet inte riktigt hur man testar det på små. Min P fick det när han var 2,5 år och då överdoserade jag med mjölk och mycket riktigt så kom en rejäl reaktion... Prata med BVC om det inte ger med sig.

2013-09-25 @ 17:57:16
Postat av: Emelie

Laktos är sällan barn allergiska mot!
Det är mjölkproteinet och det bör man VERKLIGEN vara noga med skillnaden.
Så trött på folk som serverar laktosfritt till min mjölkallergiker till son.

2013-09-25 @ 23:08:03
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Emelie

Ring inte BVC eller vc och prata om laktos.
Ursäkta jag taggar till här men laktos är inte vägen att gå.

Från 1177 tex;
Primär laktosintolerans kommer ofta först i tonåren. Det är ovanligt att barn som ännu inte har kommit in i tonåren blir laktosintoleranta. Om man märker att ett yngre barn får problem med magen efter att ha druckit mjölk är det därför extra viktigt att kontakta en läkare för att få reda på orsaken.

Allergi mot komjölksprotein kan ge svårare besvär
Komjölksprotein finns i alla mjölkprodukter och man kan vara allergisk mot proteinet både som barn och som vuxen. Symtomen kan likna dem man får av laktosintolerans, men man kan även få svårare besvär som kräkningar, eksem och andningsbesvär. Besvären man kan få av primär laktosintolerans kommer oftast först i tonåren och om ett yngre barn får magbesvär av mjölk är det troligare att barnet är allergiskt mot komjölksprotein.

Svar: Haha. Emelie! Du kan vara lugn. Jag vet skillnaden mellan laktosintollerans och allergi emot mjölkproteinet. Jag vet även att laktosintollerans är väldigt ovanligt. Jag tror att många väljer att prova laktosfria alternativ utan att ens ha en diagnos på sig själva och sina barn.
Min magkänsla säger mig, (och den kan ju såklart ha fel) Men jag tror inte att Ninnie är mjölkallergiker. Hon har inga andra symptom på det förutom diarreer till och från. Hur var Sixten när det började? Vissa gånger hon gör i blöjan är det normal konsistens och andra så är det vatten. Hon gör det dock upp emot en 10 gånger / dag. Enligt vad jag har läst mig till så kan de kräkas, ha sura uppstötningar, exem, skorv osv osv och hon har inget av dessa problem. Jo skorv har hon lite men det har alla mina barn haft så det ser jag inte som något ovanligt.

Jag provade ringa bvc idag men sköterskan var på tjänsteresa(?!) så jag avvaktar under dagen. Kanske att det är något bättre idag. Annars så ringer vi familjeläkaren imorgon. Jag är dock rädd att bli idiotförklarad eftersom hon är pigg och glad i övrigt.
Camilla Dahlstedt

2013-09-25 @ 23:11:41
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Emelie

Haha brusade upp lite ;)
Med mjölkallergi får man antingen torr hud, eksem osv eller magproblem osv.
Alltså det finns två olika varianter.
Sixten har ju bara haft magproblem. Nu har han ju haft det sen han föddes, men med symptom de/vi inte förstod förrän efteråt.
Men när vi förstod var när det gick så långt att han bajsade vatten, det kom några droppar med några minuters mellanrum hela tiden. Och ibland mycket. Men man var tvungen att byta efter minsta droppe för annars frätte det...
Det luktar surt. Det gör det nu också om han får i sig mjölk. Luktar sur död.

2013-09-26 @ 13:22:00
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Marie

Hm! Min son fick fastställd diagnos av laktosintolerans när han var 2,5 år. Tror att det är vanligare än somliga här verkar tro ;-). I förskolan och i skolan är det MÅNGA som ska ha laktosfria/låglaktosa alternativ. Så så ovanligt kan det ju ändå inte vara. Om det skulle vara så att det var ovanligt så skulle inte så många barn få det som diagnos. Min son fick alltså denna diagnos fastställd av en läkare. Tror ju inte att han skulle fått det om det inte faktiskt var så att han var intolerant mot laktos. Symptomen var exakt det som beskrevs i inlägget när han fick det. Det var alltså inte mjölkproteinet som var boven här. Och fortfarande är det samma lika att så fort han får för mycket vanlig mjölk/grädde som i glass, såser, tårta osv så reagerar hans mage på en gång. Det har som sagt aldrig varit något mjölkprotein! Han är 11 år idag.

2013-09-27 @ 15:13:51
Postat av: Emelie

Hur blev det med magen?

Svar: Jotack. Det har blivit bra nu. Hon räserbajsade i över 2 veckor med uppemot 10-13 blöjor på¨en dag sen rätt vad det var så vände det tack o lov. Så det var väl något långdraget virus eller nåt. Väldigt skönt att det inte var någon allergi.
Camilla Dahlstedt

2013-10-26 @ 13:10:45
URL: http://Empolie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0