Välkommen helg, försvinn pubertetstrots!

Den här veckan känns som en av de längsta på länge. Förmodligen för att Adrian har varit hemma onsdag och torsdag när han i normala fall är på dagis och vi har mest varit hemma och gjort ingenting. Idag verkar han bra seg. Sitter mest i soffan och ser på sin kära Blixten. Ska bli väldigt skönt med helg så att jag får lite hjälp är hemma av min kära make.
 
På morgonen idag har vi varit riktigt flitiga. Eller jag har varit flitig. Storstädat vårt sovrum och Adrians rum. Det sistnämnda syns nog snart inte då han har en förmåga att gå in där och dra ut sina lådor med saker och vända upp och ner på dem. Allt ska ligga framme är hans teori men dammtussar och hårstrån och såna grejer äcklar honom enormt. Hittar han en liten dammtuss får han nästan panik, som om han blir rädd för den. Skriker: Bläää!! Som tur är så dammsuger vi här hemma oftast flera gånger om dagen så dammtussarna syns inte så ofta. Det är mer grus och sånt skit man måste städa bort flera gånger om dagen. Vi har även bytt lakan i 3 av 5 sängar så tvättberget nere i tvättstugan är enormt. Väldigt intressant inlägg det här känner jag. Nu är det bara resten av huset kvar att städa men jag har tappat lusten. När de stora barnen kommer hem från skolan så ska de få ta tag i sina rum och det kommer att bli vilda protester. Speciellt på Linus. Han hatar att städa.
 
Igår var jag på utvecklingssamtal med Bella på hennes skola. Det brukar alltid vara bara ros över henne, hon är riktigt duktig i skolan och har alltid haft lätt för sig. Så även nu, men nu har hon även börjat att få lite attityd mot sina lärare. Det har hon ju haft här hemma ett bra tag. Det kan ge mig gråa hår och jag kan bli fullständigt vansinnig på henne när hon käftar emot på precis allt man säger. Det hör väl till men i skolan är det inte ok. Man ska ha respekt för sina lärare. Nu var det ju inga jättestora grejer som hänt men ändå. Hon måste börja tänka på det. När jag gick i fyran vågade jag inte säga emot min lärare.
Jag sa det till Jimmy häromdagen att det är läskigt att hon börjar bli så stor. Hon är ju min förstfödda så jag har ingen erfarenhet av pubertet, tonåringar och alla deras fasoner. Det är inte så att man kastar in en snart 11-åring på 40 kg i sitt rum direkt när hon inte gör som man säger. I förrgår när hon hade varit på träning så ville hon inte duscha när hon kom hem. Jag försökte förklara för henne att duscha det gör man när man har tränat. Speciellt när man har blivit svettig som hon ofta blir för det blir mer och mer seriöst på hennes träningar. Hon är riktigt duktig i innebandy för övrigt. Men nej, "Jag orkar inte. Jag gör´t inte" fick jag till svar när jag bad henne att duscha. Till slut låser hon in sig i badrummet under stora protester men duscha det skulle hon inte göra. Jag blir så frustrerad. Hur fan gör man när hon bara tvärvägrar göra vad man ber henne om? Vi hade haft en konflikt om något i bilen på vägen hem också. Minns inte ens vad det handlade om men när jag försökte förklara för henne att man måste kunna ta ett nej så åkte ett finger in i vardera öra så satt hon så hela vägen hem. "Jag lyssnar inte på vad du säger. Jag hör inte" Gaaaah! Jag blir galen!!  Till slut angående duschen så hotade jag med utegångsförbud om hon inte kommit in i duschen inom en minut, så började jag att räkna ner. Gap, skrik och yl blev det i badrummet men duschade det gjorde hon. 1-0 till mig. Jag gillar dock inte att hota med saker men det verkar vara det enda som biter på henne för har hon bestämt sig för något så är det så. Kan vara så att det kommer ifrån mig för jag är nog likadan. Jag är inte den som ger efter när jag har sagt att det ska göras eller inte göras något.
Imorgon har hon match så jag hoppas att vi slipper samma konflikt en gång till efter det.
 
Nu är klockan 11.20. Båda barnen och jag har fortfarande pyjamas på oss. Kanske att man ska ta och göra något vettigt av den här dagen. Lunch behövs ju tydligen idag också.
 
Ha en trevlig fredag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0