Aj och nylistad.

Idag på förmiddagen knatade vi iväg med Adrian till Öppna förskolan så att vi var där lagom tills de öppnade vid 10. Adrian trivdes såklart men jag blir lätt stressad där alltså. Det är barn överallt och små små bebisar lämnas mitt på golvet medan föräldrarna leker med dess äldre syskon. Jag är skiträdd att Adrian ska råka kasta något på, eller ramla över de små liven. De har massa små pryttlar står i fönstret. Vid 11 hade de sångsamling  och i det rummet så har de rätt höga fönster med lampor i där sladdarna hänger ner. Givetvis var Adrian där o slet i sladden så lampan flög all världens väg. "Ja, hemma så kan vi inte ha såna här saker i fönstren så att han kommer åt" sa jag lite kryptiskt. Är jag den enda som har en unge som röjer allt i dess väg?
 
När vi gick dit så fick jag halta som en gammal kärring för jag fick så jäkla ont i magen. Tröttsamt. Det är ju inte så att det är kort tid kvar av graviditeten. Men det gick över när vi kom fram ganska snabbt som tur var.
Däremot när vi gick hem så höll jag på avlida. Fy fan. Magen stod i fyra hörn och gjorde så ont. Trodde aldrig vi skulle komma fram. Var bra säker där ett tag på att ungen kommer ut nu. När vi kom hem så beordrade Jimmy mig sängläge så det var bara att lyda kände jag.  Stenhård och jättejätteontd mage. Gjorde ont en bra stund efteråt och magen är fortfarande helt hård trots en timmes vila. Ska jag inte ens kunna ta en promenad på 1 km enkel resa upp till centrum utan att få problem? Hur ska jag då kunna jobba heltid i december undrar ju jag. Blir spännande det här. Blir en lång vinter också. Värt att ta bilen för att åka 1 kilometer.
 
Precis när vi skulle gå så haffade bvc-sköterskan oss och hade med sig en barnmorska som tydligen ska börja arbeta i Skultuna på måndagar som in normala fall finns på oxbacken. De ville att jag skulle lista om mig i Skultuna så att jag slapp åka in till Odensvi varje gång jag ska till barnmorskan. Eftersom jag funderat på att ändå lista om mig till familjeläkarmottagningen här ute så tänkte jag att varför inte. Nu kommer jag ju snart att börja gå tätare också. Min barnmorska är ingen person jag känner att jag absolut inte vill släppa direkt. Jag hoppas att det blir bra. Nu kommer hon ju finnas här i Skultuna på måndagar så då blir alla mina tider barnmorsketider på måndagar och är det så att jag behöver extra besök är det inte mer än att jag får åka in till Oxbacken i stan. Blir nog bra tror jag.
 
Det ska bli väldigt spännande att se mitt sf-mått då. Jag har i med alla mina 3 barn legat på ungefär samma mått i v 24 Tror jag legat på 24 cm. Nu när jag ska dit kommer jag att vara i vecka 24+3 så det ska bli väldigt intressant att se om sf-måttet följer rutinultraljudets eller sista mensens beräkningar på hur långt gången jag är. Enligt sista mensen, vaginala ultraljud och mina beräkningar så är jag ju i 25+4 när jag ska dit. Skulle det däremot visa sig att jag ligger under det normala så tänker jag kräva ett tillväxtsultraljud. För då betvivlar jag starkt att hon växer som hon ska då jag redan blivit tillbakaflyttad. Jag känner mig dock stor. Jag har redan problem att sitta pga tryck under revbenen och hon kan få in ordentliga kickar strax under diafragman, eller vad det nu heter. Jag bär i alla fall magen väldigt högt den här gången.
 
Nej, nu ska jag mocka blöja känner jag här :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag känner igen mig såväl i det där du skriver om magen, min är exakt likadan. Blir tokig! Fast mitt började dock inte förrän i vecka 26. Har du haft så med alla tre barnen?

Svar: Tror inte jag hade så med första.. andra hade jag nog så fast det kom sent. Med Adrian kom det nog runt v 28 och nu började det väl i v 20 nån gång. 22+3 idag. Så drygt. Får du också som en extrem hållkänsla i hela "bollen" typ?
Camilla Dahlstedt

2012-11-05 @ 19:00:47
URL: http://erikanaslund.blogg.se/
Postat av: Erika

Njaa håll vet jag inte riktigt om det känns som, är typ mer att det gör ont och känns obehagligt, lite som det gjorde innan förlossningen startade. Då jag får så när jag är ute och går vill jag gärna lyfta upp magen typ. Haha alltså gu vad svårt det är att förklara saker med kroppen!:p
Min mage blir iaf fyrkantig och man känner livmoderskanterna jättetydligt

Svar: Preciis så vill jag med göra. Gå och liksom hålla upp själva kulan för det känns som det blir värre när den hänger. Annars tror jag nog att alla upplever smärtan och känslorna olika. Till och med när förlossningen startat på riktigt finns det ju inget som säger att alla upplever smärtan lika :)Jag känner också kanterna jättetydligt.
Camilla Dahlstedt

2012-11-05 @ 20:09:14
URL: http://erikanaslund.blogg.se/
Postat av: Rosanna

Jag fick såhär i typ v 26-27..som håll å hela magen gjorde ont å på sidan också. Jag var tvungen att stanna när jag var ute å gick med hunden. Ringde förlossningen för de värkte i ryggen, en konstig känsla så ville kolla att inga värkar va igång. Jag kände ju tydligen inte mina öppningsvärkar upp till 4 cm

Svar: Jag får också ont oftast på en sida i taget. Tror dock inte det beror på att jag öppnar mig utan mer att jag ska ta det lugnt. Men hur lätt är det alla gånger :)
Camilla Dahlstedt

2012-11-06 @ 00:15:31
Postat av: Erika

Ja det har du nog rätt i, fast sen vad jag förstått så har inte alls spänd mage, men jag tror på nåt vis att spänd mage ersätter förvärkarna, typ att spänd mage är ett alternativt träningssätt för livmodern.
Fast sen ibland får jag för mig att jag får såhär för att jag är kort och bebis har lite plats, men jag vet inte, är du också kort? :p

Svar: Haha.. Nä jag är inte kort. 168 så det vill jag nog inte klassa som kort :)
Camilla Dahlstedt

2012-11-06 @ 12:17:34
URL: http://erikanaslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0