Sommarlov.

Att få tid till att sitta vid datorn numera känns som ett halvt omöjligt projekt. Adrian är en väldigt aktiv och livlig lite kille. En kille jag fått kämpa med i flera timmar för att få att somna ikväll. Pust.

Nu har stora barnen gått på sommarlov. Så skönt för dem.
Bella slutade tvåan och även Bjurhovdaskolan. Hon kommer att byta skola i höst ut hit till Skultuna. Lite sorgligt känns det då det är en skitbra skola men det blir nog mycket bättre att hon i alla fall bor vid sin skola varannan vecka. Hon har själv fått bestämma att hon ville byta. Nu har ju hennes pappa bott i skultuna också men de har tyvärr fått för sig att flytta in till stan igen. Så de veckorna hon är hos sin pappa kommer hon att få åka skoltaxi ut hit. Jag tror det blir jättebra och det tror hon med. Hon känner redan flera i blivande klassen.

Linus börjar ettan i höst. Jag håller på att strida för att ha ska få skolskjuts på mina veckor. Men han går tydligen på "fel" skola. Inte den enligt kommunen angivna skolan så även fast skolorna ligger med i prinip samma avstånd från hans pappa och hans nuvarande ligger närmre mig så blir han inte beviljad trots att han uppfyller avståndskravet med bravur. Vi har 1,7 mil till skolan och jag tror det krävs 3 km skolväg för att man ska bli beviljad skolskjuts vid växelvis boende. Vi var inne ett tag på att byta skola på honom med till "rätt" skola men den skolan har en väldigt stökig klass och Linus är en kille som fått kämpa ordentligt detta året med att känna sig trygg i sin nuvarande grupp som är väldigt lugn och stabil så att byta skola på honom nu vore helt fel. Pedagogerna och rektorn ska motivera det på skolskjutsansökan så får vi bara hoppas på det bästa. Annars blir det till att jag får sitta och skjutsa in till stan varannan vecka ändå. Vore jävligt surt minst sagt. Det blir liksom 34 mil i veckan att åka fram och tillbaka.

I helgen har vi påbörjat projekt måla gillestuga. Det ska bli vitt vitt vitt istället för svart och rött. Bella och Linus ska få flytta ner och dela på det rummet så att så ljust som möjligt måste det bli när det endast finns ett litet källarfönster där. Deras eget val så jag hoppas inte att de ångrar sig direkt.
Adrian ska så småningom få ta över Bellas rum men det måste väl också renoveras lite innan. Eller i alla fall målas över den rosa fondväggen. Blir nog bara måla över den och sen renovera ordentligt när han blivit lite äldre. Han har nämligen redan dille på pilla upp små tapetbitar och riva så det känns jävligt onödigt att lägga ner tid och pengar på nya tapeter då.

Nu har ÄNTLIGEN båda mina barn somnat så jag ska väl ta och göra detsamma så att man orkar med morgondagen.

Slänger in en förebild på gillestugan. Den bilden som förra ägaren hade på hemnet. Han hade rummet som biorum. Fönstret sitter bakom bioduken.



Förra ägarens bild på Bellas nuvarande rum som kommer bli Adrians.


Kommentarer
Postat av: Carola

Va roligt att renovera & göra om! :) blir säkert superbra det där! :)

Härligt att Bella byter skola & hoppas ni får skolskjuts till

Fimpen oxå! Håller alla tummar & tår! :)



Kram babe!

2012-06-18 @ 10:42:02
URL: http://carolalola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0