När det gör ont så ont i mammahjärtat

Som mamma vill man skydda sina barn från allt ont. Skapa en trygg uppväxt med massa kärlek, trygghet, kompisar, bra skolgång och så vidare... Eller man bör vilja. Det finns ju föräldrar som inte har mycket innanför pannbenet men det hör inte hit just nu.

Igår eftermiddag var Linus hemma hos sin nya kompis och lekte ett bra tag. Sen var de även ute och lekte en bra stund på våra tomter som ligger angränsande till varandra.
Plötsligt säger Bella att Linus sitter ute på vår tomt och ser ledsen ut. Hon går ut och jag hör att han storgråter. Han har dragit ner mössan för ansiktet som han alltid gör när något är jobbigt. Jag går ut och försöker få honom att komma in och efter mycket om och men så lyckas jag. Han hulkar då fram att han inte fått följa med kompisen in för hans mamma. På Bella fattar jag det som att de redan hade massa barn där och förmodligen tyckte väl mamman att det var nog. Linus var så fruktansvärt ledsen. Tårarna sprutar och han riktigt hulkar när han grinar. Det gjorde såå ont i mig att se. Får i alla fall ur honom att mamman sagt något i stil med att Antingen går ni hem till Linus, eller så leker ni ute, eller så säger ni hej då. Då hade kompisen gått in och sagt hej då.
För oss låter detta kanske som ingenting men Linus blev verkligen så ledsen. Han undrade "Varför fick inte jag komma in? Varför var jag så dum och gick ut när vi var där?" Han tog det otroligt personligt. Jag har nog aldrig sett honom så ledsen. Inte när han inte har gjort illa sig i alla fall.

Efter en stund lugnar han i alla fall ner sig och vill sitta i sitt rum och titta på film. Vi kramas massa och han säger att han är glad igen men att han absolut inte vill leka med sin kompis idag igen.

Vid såna här tillfällen så slår det mig att det inte alltid är så lätt att vara mamma. Jag känner mig otillräcklig. Hur ska jag kunna skydda dem ifrån allt sånt här? Det hör väl till i uppväxten. Tanken slår mig hur fruktansvärt det måste vara att ha barn som blir mobbade?
Snart är Bella uppe i tonåren och det blir olycklig kärlek också. Hujeda mig! 

När man blir gravid borde det ingå en gratis kurs i hur man som förälder ska tackla såna här situationer för att komma på vad man ska säga som tar bort allt det som gör ont hos barnen..


Kommentarer
Postat av: Josefin

Usch, får ont i magen bara av att läsa..man vill ju skydda sina barn från allt ont, alla orättvisor. Livet är sannerligen inte lätt alla gånger..

2012-04-07 @ 14:06:02
URL: http://nifesoj.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0