Äntligen sommar!

Äntligen har vi fått sommar och värme. Helt underbart. Senaste dagarna har spenderats hemma på vår egen playa. Känns inte som att men behöver åka iväg någonstans för att bada när vi har egna poolar i olika storlekar och man slipper springa som en dåre efter barnen. Bella hon går själv till Skultunabadet med sina kompisar.
Alla har blivit solbrända och fina. Ninnie och Adrian minst såklart då de smörjs in mest noga men solen har tagit på dem också. Adrian vägrar att använda sin uv-dräkt så honom får vi smörja massor. Men så länge de inte bränner sig så är jag inte orolig om de får lite färg. Linus bor i poolen och mer under än ovan ytan så i förrgår efter 5 timmar i vattnet med en liten lunchpaus bara så var han skapligt röd på ryggen så senaste dagarna har han badat med t-shirt :) Solskyddet går ju bort till slut.
 
I morse började jag dagen med att skriva prov nummer två i matten. Det känns som att det gick käpprätt åt helvete men jag hoppas att jag lyckades skrapa ihop de 10 av 26 poängen som behövs för att bli godkänd. Jag kan säga att sitta inne och räkna matte nu när sommaren kom är väldigt mycket mindre lockande än när det var mulet och småkyligt, men jag måste väl försöka antar jag.
 
På eftermiddagen idag från ingenstans så fick jag ont i halsen. Från ett svälj till ett annat kändes det som och sen så kände jag mig jättekonstig och öm i kroppen liksom. Nu sitter jag här inne med halsont, huvudvärk, och har så jäkla ont i ryggen, nacken och jag är öm i mina körtlar vid käken. Känns som någon sparkat mej hårt i ryggen och jag fryser. Alltså vi har säkert 27-28 grader inne och jag sitter med fleecetröja och fryser.
Det kommer så jäkla lägligt. Imorgon ska vi åka på kryssning med Birka. Jihaa.. Skjut mej, eller nåt! Ungarna ser fram emot det massor och inget avbeställningsskydd har vi så det är ju bara att bita ihop och åka. Behöver jag säga att jag i detta nu inte ser fram emot det ett dugg. Jag hoppas att det försvinner lika fort som det kom. I natt helst.
 
Min dotter vägrar att sova ikväll. Hon har så varmt i sitt rum så ett tag tog jag upp henne och satte henne ute i vagnen en sväng nyss men det gick inte. Nu ligger hon och smågnäller i sitt rum med fläkt på men hon kommer inte till ro. Tror nog hon sov alldeles för lång lur på eftermiddagen också.
 
Nu höll jag på att glömma skriva om det största som pågår hemma just nu: Operation Adrian ska bli blöjfri. Helt plötsligt så går det jättebra. Han har bara kissat på sig någon enstaka gång varje dag sen det blev varmt och vi gick in för det på allvar. Att han skulle vara utan blöja alltså. Han säger till ofta själv att han behöver kissa, ibland ställer han sig på gräset och pinkar och ibland vill han "tissa letten". Vi påminner honom ofta också och nu protesterar han inte över det längre. Ett tag vägrade han allt vad potta och toalett heter. Någon gång har han även sagt till att han vill kissa på toaletten när han haft blöja på sig. Annars är det ju rätt behagligt att slippa bry sig då :) 
Nu hoppas vi att det ska fortsätta gå såhär bra. Det som kommer ut bakvägen har han dock inte riktigt fått kläm på än men det kommer väl det också. Min vision är att han ska vara dagtorr tills han börjar på förskolan igen efter sommaren men vi tar en dag i taget. Natten tar vi när han är torr dagtid. Oftast så är hans blöja torr på morgonen när han vaknar så det ska säkert inte bli några problem. Han äter ju oftast ingen välling på kvällen längre heller. Något som han tvärvägrar att ha på sig är kalsonger så oftast så vill han springa nakenfis vilket är ok så länge det är såhär varmt. Annars får vi köra byxor/shorts utan kalsonger under. Men det kommer väl det också :)
Imorgon på kryssningen lär det ju bli blöja på så jag hoppas inte att han kommer av sig då.
 
Nu ska jag ta min ömmande kropp och inta horisontalläge på soffan en stund innan det är dags för sängen. Konstigt nog trots att jag mår skräp så känner jag mig inte trött.
 
Tack och godkväll!

Kommentarer
Postat av: Erika

Heja Adrian!
Här hemma går det bättre med Nathalie än med Milliam. Han tycker pottan är tråkig igen och idag fick jag nästan tvinga honom att sitta där och det känns som det bara förstör.
Kul att det går bra för Adrian i alla fall, tänk vad mycket pengar du kommer spara på ett år ;)

Svar: Tvång är aldrig bra men ta av honom blöjan helt enkelt så att han får gå nakenfis? Då kommer han nog snart upptäcka att det är bättre att kissa på toaletten eller på pottan än vad det är att kissa på sig :) En del barn bestämmer sig själva att nu är det dags medan många andra får mamma och pappa hjälpa till lite. I värsta fall får ni ta en paus och prova igen om ett tag men det är ju allt utom smidigt att pott-träna vintertid med alla kläder tyvärr.
Ninnie vill också gärna sitta på toan men det är nog bara för att Adrian gör det. Hon har inte riktigt grepp om vad egentligen som ska göras där. Men hon får såklart sitta där och se nöjd ut :D
Camilla Dahlstedt

2014-07-08 @ 20:45:20
URL: http://erikanaslund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0