Krångel

Idag köpte vi en ny (svindyr) spis då vår gamla gjort sitt kan man säga. Låset till ugnsluckan var trasigt så den kunde Adrian öppna. Det fanns ingen barnspärr till plattorna så vi har fått lov att ta bort alla vreden men nu har han på något sätt lyckats att vrida om piggarna bara och vid flera tillfällen fått igång plattorna ändå. Livsfarligt! Sen var den allmänt trött spisen. Tog ett år att koka upp vatten och speciellt om vi använde fler plattor samtidigt. Vi ville ha induktionshäll som vi hade innan vi flyttade hit.
I butiken sa säljaren att vi säkert skulle få lov att byta kontakt för att den skulle passa i vårt hus. Mycket riktigt. Jimmy förstod sig inte på det själv så en granne som är elektriker var över och hjälpte till. Fungerar spisen nu? Neej. Ugnen fungerar men inte själva hällen. Jag är orolig nu att media markt kommer anse att vi åsamkat oss felet själva eftersom vi bytt kontakt. Vore ju väldigt väldigt surt om vi kastat massa pengar i sjön. Får se vad de säger i morgon. Nu är vi helt spislösa då vi tog kontakten ifrån gamla spisen. Så lär bli burkmat till Adrian och micromat till mig.

Passande nog när jag satt som mest inne i Sofias änglar så går en propp. Min första tanke var att det var spisens fel men det var inte samma propp. Elen i det här huset är så konstigt kopplad så man kan bli tokig. Verkar som den som drog el här satt lite på måfå och drog lott om vad som skulle sitta på vilken propp. Jimmy höll på i en timme innan han fick det att fungera så vi har ström igen. Jordfelsbrytare vore nåt. Jag vet inte ens hur man byter en propp...

Kommentarer
Postat av: Erika

Det är något i mitten på proppen som ploppar ut eller någonting sånt, minns inte riktigt, på så sätt ser man vilken som måste bytas, sen tar man en likadan propp med samma ampere och skruvar in den där istället, inte så avancerat som man tror ;) Du får be Jimmy lära dig, kan ju vara bra och kunna tänkte jag :p

Svar: Ja det kan ju verkligen underlätta om jag kan det den dagen proppen sticker och jag är ensam hemma. Jag har liksom aldrig bott någonstans med proppskåp (sedan jag flyttade hemifrån) så det har liksom inte blivit att jag lärt mig.
Camilla Dahlstedt

2013-05-11 @ 22:14:09
URL: http://erikanaslund.blogg.se/
Postat av: Erika

Vi hade proppskåp hos min pappa och han var ofta borta och jobbade så då hade man inget annat val än att lära sig eller sitta i mörkret :P

2013-05-13 @ 15:41:49
URL: http://erikanaslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0