Morgonstund + mat

Detta inlägg är förmodligen jättetråkigt att läsa. Speciellt om man inte har småbarn :) Nu har jag varnat!!
 
Igår somnade jag så sent ( i mina mått mätt ) ca 22:30. Adrian låg i sin säng och vanligtvis går det bara någon timme max innan han vaknar och ska över till vår säng.
Inatt skedde aldrig detta. Fisen sov i sin säng hela natten utan att äta. Underbart. Jag är ganska övertygad om att han faktiskt är hungrig när han äter på natten eftersom han äter så dåligt under dagen så egentligen stör inte det där nattmålet mig så värst. Han äter nämligen och somnar om direkt. 
 
Igår provade jag något nytt. Han fick sin gröt som vanligt när vi åt frukost runt 8.30. Sen brukar han smälla i sig en mindre smörgås också. När han sedan runt 11 började bli trött igen så gav jag en flaska välling istället för att bråka med maten som jag vet att han ändå inte kommer äta för han är trött och grinig.
Runt 14:30 fick han sedan "lunch" istället och åt en halv stor 1-års burk + en halv banan. Efter detta tog han en välbehövlig lur igen, som han inte brukar göra och vips så hade vi en mindre trött och mindre grinig kille hela kvällen :) Han sover bara ca 30 min vid lunch så jag har provat att ge lunch efter också men det fungerar inte heller någe bra.
Ca 18 lagade jag Chili con carne som Linus önskat och försökte för hundrasjuttioelfte gången att erbjuda Adrian samma men nej. Han spottade ut, vägrade öppna munnen och visade en ny färdighet. Skaka på huvudet!! Skitunge :) Inte ville han äta själv heller. Då tog han upp en näve och släppte lite nonnchalant på golvet. Istället fick han en smörgås för att taktiken äter du inte får du vara hungrig, fungerar inte riktigt på en 11-månaders. Han verkade ärligt talat inte så hungrig heller.
Víd 20 gav vi en portion gröt och 21 så fick han sin sista flaska välling och så somnade han. Trodde kanske inte att han skulle äta upp hela men den sög han i sig och sov alltså hela natten. Han brukar inte somna så sent men eftersom han tog den där långa eftermiddagsluren så var han ju pigg. Mig stör det inte att han är vaken så länge om han är pigg och glad.
 
Känns ju sisodär att byta ut lunchen mot välling och att han egentligen bara åt ett mål mat på hela dagen, förutom gröten då men vad ska man göra? Uppenbarligen var han ju mer mätt i alla fall eftersom han sov hela natten.
Vanligtvis äter han sin burkmat vid 16-17 och sen en flaska välling innan sänggående och sen vaknar han ju redan mellan 23 och 02 och sa ha sitt nattmål och då verkar han riktigt hungrig.
 
Ja, man får väl prova sig fram helt enkelt. Hur äter/ åt era i samma ålder? Läser jag igenom mitt inlägg nu känns det knappt som han ätit någonting men jämför jag med en vanlig dag så har han fått i sig massa :)
 
Tyvärr resulterade detta i att han vaknade vid 6 imorse, fick välling och hade inga planer på att somna om .För ovanlighetens skull är jag rätt pigg så jag gick upp med honom. Nu avslöjar odören i vardagsrummet att det är dags för första mockningen! Luktkänslig, gravid och hungrig är första morgonblöjan ingen höjdare. Alla andra under dagen går bra men inte morgonen. Jag kväljer redan vid bara tanken på det. Usch!!
 
Tjoflöjt!!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rosanna

G åt vid denna ålder ganska så bra..sen gick de inte bra alls.. nu äter han nästan inget :/ lever på välling om han inte får pan pizza eller köttfärssås å spagetti. Stuvade makaroner äter han, men vanliga makaroner med korv kastar han på golvet å äter bara korven

2012-08-07 @ 22:58:37
Postat av: Josefin

Liam åt jättebra i samma ålder, burkmat vägrade han så han åt samma som oss rätt tidigt - han åt rutinerat och med god aptit. Nu är han 3 år och kräsen som fan, äter bara husmanskost och dör nog om jag serverar ris :) Han är aldrig hungrig om man frågar honom och hade nog kunnat leva på korv och äggmackor.

Elias äter som en häst, ALLT som finns..det finns nog inget han inte tycker om. Hans dag ser typ ut såhär : 7-8 gröt, 10-tiden youghurt/fil + en macka, 12-13 lunch bestående av mat ( han äter burkmat ibland,annars hemlagad mat ) 14-15 lite mellanmål typ frukt/macka/gröt beroende på vad han ätit tidigare, 17-18 blir det mat igen och sen välling runt 20 om han inte somnat redan.

Det är lite olika ibland, men dagarna ser oftast ut sådär.. han äter ju jättemycket och är nog inte den bästa att jämföra med faktiskt :)

Hade jag varit du så hade jag gjort precis som du skriver, det vcerkar ju funka kanon.. jag anser att man ska ge dem det dem vill ha helt enkelt! Huvudsaken är att dem är mätta och nöjda :)

2012-08-08 @ 11:55:01
URL: http://nifesoj.bloggplatsen.se
Postat av: Emelie

Här är det sånggåendet som krånglar nu för tiden :(

Sixten äter:
Frukost - En portion gröt och sen en bit macka eller smörgåsrån.
Lunch - En burk eller riktig mat, typ köttbullar, blodpudding, korv.
Middag- En burk eller riktig mat. (oftast det ena en gång och det andra andra gången)
Sänggående - Flaska 210 ml

Inte så mycket alltså men han tjockar på sig ändå. Ibland kan han få sig ett mellanmål om han verkar hungrig eller om det är så att vi äter nån gång han inte äter, han kan inte se någon äta utan att tugga på något själv.

2012-08-08 @ 14:38:24
URL: http://empolie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0