Egyptenresan. Bildbomb!

Kanske dags att skriva ett litet inlägg om hur vår resa var. Nu har vi ju snart varit hemma i 3 veckor. Tiden går snabbt och jag känner att jag är väldigt dålig på att skriva här.

Måndagen den 7 april bar det av. Från regn och rusk till 30 graders värme. Här sitter vi på gaten på Arlanda och väntar.

Första dagen hann vi inte med så mycket mer än att kolla in stället. Andra dagen låg vi vid poolen klockan 9. Då var det redan varmt.
I början låg man lite försiktigt i skuggan, i slutet av veckan låg vi och stekte i solen.

Utsikten från vår balkong. Väldigt fint.

Bella och mormor badar i havet.

I poolen var det ca 24 grader så till och med en badkruka som jag badade massor. Man hade liksom inget val. Sista dagarna var det så varmt så man fick lov att hoppa i och bada var tioende minut för att ens stå ut. Min svarta bikini brände i häcken när solen stekte.

På kvällarna spelade vi kort och ingen dag la vi oss efter 22. Klockan 7 på morgonen var jag och mamma vakna sedan länge och fick lite försiktigt väcka Bella för frukosttarmen sög. Haha. Tydligen var det massa underhållning och grejs på kvällarna som vi missade men vi var trötta. :)

Bella steker.

En dag var vi på en stadsrundtur i Hurghada. En stad i väldigt olika skick. På vissa ställen såg det ut som om det var bombat igår och 100 meter längre bort låg det ett lyxhotell. Mitt i dessa små ruckel fanns små skyffen där de hade restauranger och butiker.

Här var vi in i en moské. El mina hette den. Vi var tvungna att ha såna här ursexiga skynken på oss.

Bella lär mormor hur iphonen fungerar.

Äkta turister på väg mot poolen för en dags poolhäng.

Sämre kan man ha det.

Såhär såg stranden ut tidigt på morgonen. Hotellet hade egen strand. Just nu är det rätt öde där nere. Inte mycket turister pga läget i Kairo och så. Många vågar sig inte dit.

Vi åkte på en dagsutflykt på Röda Havet. Snorkling och en timme på paradisön Mahmya.

Mormor snorklar.

Härligare strand har jag aldrig varit på.

En skock snorklande turister.

Bella och mormor.

Här bodde vi. Det hänger en orange handduk på vår balkong.

Bella rider kamel.

Sista dagen kände huden att det var nog med sol.

I korta drag. Resan var bra men jag tror aldrig mer att jag vill resa till Egypten. Invånarna var helt galna på turisterna så fort man stack ut näbben från hotellet. De ville ha med oss in i sina butiker. Sa man vänligt men bestämt nej blev de nästintill otrevliga.
Första dagarna fick man inte ligga ifred varken vid poolen eller stranden. Då kom det massa folk och ville sälja båtutflykter, massage, spa, hästutflykter osv osv. Men efter några dagar när man nekat och de kände igen oss blev det lugnare.

Hotellet var bra. Lite slitet men helt ok. Det märks ju helt klart att man inte är hemma i Sverige längre. Personalen på hotellet var till största delen trevliga. Utom receptionspersonalen. Ännu trevligare blev de när man dricksade.

Det var jäkligt skönt att vara i väg. Så varmt och skönt. Lika skönt var det dock att komma hem och krama på barnen. Nu längtar jag redan till nästa resa... som förmodligen dröjer länge. Nästa gång är det liksom Jimmys tur.

Postat av: Erika

Ni ser ut att ha haft en härlig resa, skönt med värme!
Jag känner likadant med Egypten. Jag har varit där en gång men kände efteråt att jag inte skulle vilja åka dit igen, vi hamnade iofs väldigt ocentralt och var tvungen att ta taxi till centrum och det är nog det lite som gör att jag känner så. Det kändes som ett tråkigt land bara. Fast vem vet, hittar man en resa till ett bra pris hamnar man kanske där igen rätt som det är, haha

Svar: Jag tror att om det var fler turister där skulle man inte vara så utsatt. De är ju lite desperata när affärerna går så dåligt. MÅnga livnär sig ju helt på turismen men det betyder ju inte att de behöver bli otrevliga och hotfulla när de blir nekade. Maten var väl inte heller något att hurra för men solen, värmen och havet skulle jag gärna åka tillbaka till. Som du säger man vet aldrig. Men jag tror inte det. Nästa gång vill jag till Kanarieöarna. Men inte så tidigt som ni åkte. :)
Camilla Dahlstedt

2014-05-02 @ 23:12:07
URL: http://erikanaslund.blogg.se
Postat av: Erika

Ja det är sant, så skulle man nog själv också bli även fast man vet att det inte lönar sig att vara påhoppig. I Turkiet var dom hemska med det men min jobbarkompis sa att det blivit bättre där, det kan man ju hoppas i alla fall!
Ja Kararieöarna var inte dumt, däremot lite dyrt kan jag tycka, mycket var till om med dyrare än i Sverige så jag kan ju rekommendera all inclusive ;) Jag vill nog till Cypern nästa gång, har velat åka dit länge. Thailand eller något sånt där underbart fint ställe men fin strand vill jag också till men det får nog vänta, haha