Usch vad nervös jag är.

Blä vad nervös jag är inför det här jäkla provet jag ska göra. Det känns som att jag inte har några svenskakunskaper kvar överhuvudtaget längre. Allt bara försvinner och kommer tillbaka på tisdag när provet är gjort och det har gått åt helvete.
 
Har forskat lite på olika håll om vad som kan tänkas komma på provet och det som oroar mig mest är helt klart grammatiken. Har försökt läsa på lite och googlat på massa svenskatester och läst igenom. Kört ordförståelsetester från högskoleprovet och jag brukar landa på runt 15 av 20 rätt. En del ord har jag ju aldrig hört talas om. En del ord är det bra att det finns svarsalternativ för jag kan många gånger se några alternativ som jag med säkerhet vet att de inte är rätt. Men jag har ju inte en aning om man får svarsalternativ på det här provet eller inte.
Konjunktioner; pronomen, substantiv, adjektiv, verb, adverb är jag väl lagom säker på. Det är väl ungefär det jag kan inom grammatiken. Vad finns det mer för grundläggande grammatik som man kan tänkas behöva kunna?

Jag tror att det kommer komma att man ska se vad som är särskrivningar och inte. Det är jag rätt säker på.. tror jag. Nu börjar jag vela igen. :) "En mörk hårig sjuk sköterska, eller en mörkhårig sjuksköterska" är väl ett klockrent alternativ på hur fel det kan bli när man särskriver.
Jag tror även att det kommer komma att man ska se vart det ska stå "de" och vart det ska stå "dem". Det är jag också säker på. Tror jag?! Haha..
 
Råkade se en tjej som skrev på facebook att hon skulle göra ett test mellan 16:30-19 en dag här nu framöver. Det måste ju vara samma tänkte jag. Genast börjar jag tvivla på mig själv och tänker att varför skulle jag vara bättre än henne. Gick in på hennes sida och var språkpolis. Hur skriver hon. Skriver jag bättre? Jag måste ju vara psyksjuk. Hon skrev dem på ett ställe där det skulle vara de och hon särskrev ett ord. Då blev jag genast lite lugnare i hjärtat. Men å andra sidan skriver väl inte jag heller alltid helt rätt i alla sammanhang. Jag menar, hur mycket slarvar man inte när man skriver sms till exempel? "Oj, jag stavade fel men det skiter jag i. Han/hon förstår"  Då har man ju ofta rättstavning på också. Jag skriver ofta o istället för och. Nån istället för någon. Men det beror ju på lathet. Inte att jag inte vet hur man skriver.
 
Nej. Jag längtar till måndag tills det är gjort. Då vet jag i alla fall om det är någon idé att fortsätta hoppas eller om jag kan lägga ner direkt. Jag har ställt in mig på att inte komma in. Men jag kommer ändå att bli ruggigt besviken.
 
Till sist måste jag bara poängtera att jag absolut inte vill provocera någon eller så. Jag sitter sällan och korrekturläser vad folk skriver. Jag har hyfsat lätt för svenska. Matte och engelska däremot är jag totalt kass på. Min son Linus har läs och skrivsvårigheter så jag dömer absolut ingen som inte alltid skriver rätt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Carola

Lycka till! Jag tror på dig! 😃

2013-11-12 @ 15:48:50
URL: http://carolalola.blogg.se
Postat av: Erika

Jag har då aldrig upplevt att du inte kan skriva eller att du skriver fel och den här texten ser ju galant ut så det kommer gå finemang :)

2013-11-13 @ 00:18:07
URL: http://erikanaslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0