Då kör vi igen! Sömnsnack.

Jag håller på att tappa förståndet tror jag.
Jimmy kom in med Adrian till vår säng när han åkte till jobbet vid 5-rycket. Sen dess har han legat vaken och och kört sin ritual med mitt hår. Dvs ingen av oss sover. Strax före 6 ska han gå upp tycker han vilket inte jag tycker. Han behöver sova för att inte somna på samlingen på dagis som han gjorde häromdagen. Då jag försökte säga åt honom att lägga sig igen så kommer mistluren fram och vad händer då? Jo, Ninnie vaknar och karusellen med trötta missnöjda barn är igång.

Hur kommer vi ur detta? Han vaknar alldeles för tidigt på morgonen. Orkar då inte med förmiddagen varken hemma eller när han är på dagis. Igår somnade han klockan 9 sittandes i soffan. Det resulterar i att eftermiddagen blir för lång och han somnar jättetidigt på kvällen och så blir det samma visa dagen efter då han vaknar långt före tuppen. Försökte igår låta honom sova på eftermiddagen efter vi varit på öppna förskolan. Lät honom inte sova färdigt då när han somnade i soffan för att han ev skulle somna efter lunch som han bör. Han somnade närmare 14:30 (för sent) efter ett raserianfall och sov till efter 16 då jag väckte honom. Arg som ett bi blev han. Sen höll han igång till 21:30, men ska ändå upp klockan 5. Allt blir en ond ohållbar cirkel. Att han är trött påverkar ju hans humör och bidrar säkert till hans trots eller vad man ska kalla det nu.


Saknar den här lilla godingen som alltid var glad. Här ca 1 år.

På öppna förskolan igår gick det i alla fall bra. Först satt Adrian länge o väl i mitt knä och studerade. Funderade nästan på om han var sjuk så still som han satt. Ninnie sov i sin liggdel till vagnen. Marina var där med sina barn också. När han äntligen kom igång och började leka så fanns inget stopp på honom och det röjdes friskt tillsammans med Julian. När Ninnie vaknade var hon nöjd ett tag men när hon blev trött igen åkte hon ner i bärsjalen och somnade. Perfekt.

Idag blir det bvc med Skrotfia. Ska bli spännande att se vad som hänt med vikten nu när hon får mer och mer ersättning. Sist vägde hon 4700 nånstans och det var 3 veckor sedan. Så hon bör väl ligga runt 5 kg nu. Hon är lång och smal. Undrar vem hon fått längden ifrån?


På bvc igår.




Kommentarer
Postat av: Josefin

Vi har exakt samma problem.. Elias vaknar mellan 5-6 var dag i princip. Det resulterar i trött pojke på dagis och att man själv är helt slut.. som idag. Jag jobbar till 21:30 och har varit vaken sedan strax efter 5. Kul? Nej.. men jag vet inte hur man ska göra, det kvittar när han lägger sig, han vaknar tidigt som bara den ändå. Humör utan dess like ibland och ja.. i hear you! :) Hoppas det går bra på Bvc. Kramar

Svar: Det är ett ständigt dilemma detta med att få ihop sömnen för små barn. Hur länge har Elias gått på dagis nu? Blir det någon blogg igen för dig? :)
Camilla Dahlstedt

2013-05-07 @ 09:45:41
URL: http://nifesoj.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Fy, förstår att du är trött. Klockan 5 är ju inte ens morgon, då ska man sova! Jag önskar att jag hade någon magisk lösning men testa sig fram är nog tyvärr det enda som fungerar :(
Dom dagar Milliam är sådär trött och kinkig precis som du beskriver att Adrian är så brukar jag ge lunch och lägga honom en timme tidigare till vilan, ofta sover han då tre timmar istället för två och vaknar på bättre humör. Men Adrian vaknar ju ännu tidigare än Milliam så jag förstår att det kan vara svårt att hålla honom vaken till efter lunch speciellt med tanke på att han är yngre också :/ Att försöka få in två vilor som rutin är ju inte heller ett alternativ eftersom det inte går ihop med förskolans rutiner då, så jag förstår ditt dilemma :(

Svar: Nej. Klockan 5 är det tamejtusan inte morgon och helst inte 6 heller. Allt efter 6.30 är sovmorgon här hemma :) När Adrian har sina trött och grinig dagar så fungerar inget om han inte blir ständigt underhållen eller om vi går ut. Han somnar oftast redan på förmiddagen ibland sittandes i soffan. Jag hoppas det är en kort fas detta också :)
Camilla Dahlstedt

2013-05-11 @ 23:37:26
URL: http://erikanaslund.blogg.se/
Postat av: Josefin

Utan tvekan, men man får väl hoppas på att det finns någon ljusning där framme :) Elias har gått på dagis i drygt 2 månader nu, men haft otur med mycket sjukdomar.. magsjuka,öroninflammation, halsfluss och annat skoj. Men han älskar det =)

Jadu, jag vill, men motivationen alltså..kanske nångång =)

2013-05-15 @ 10:04:50
URL: http://nifesoj.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0