Ska man bli bemött såhär?

Nu var det ett par dagar sen sist.
 
Adrian var jättejättedålig i förrgår. Han hade nästan 40 graders feber och ville varken äta eller dricka. Vi kämpade på med vatten, mjölk, välling, vätskeersättning, isglass, saft och det mesta ratades mer än någon klunk då och då. Natten till igår skrek han hysteriskt mer eller mindre hela natten så jag tjatade till mig en läkartid igår och ville att de skulle kolla hans öron. Fick en tid hos den sämsta läkaren jag någonsin stött på i hela mitt liv. Jag har nog aldrig blivit så nonchalant bemött i hela mitt liv.
 
Först kom han ut i väntrummet och sa bara "varsågod" och typ vinkade in oss på sitt rum. Väl där så satt han med ryggen till och fipplade med sin dator och mumlade något om att han skulle bara fixa något först. Sen vänder han sig om och frågar "jaha.. vad är det med den här lilla bebisen då?" Jag förklarar att han haft hög feber och skrikit på natten sen hinner jag inte säga mycket mer innan han tar sin "örontittargrej" och tittar i hans öron. Sen säger han "Nej, ingen öroninflammation. Ni får gå över på lab och ta halsprover och stick i fingret. Men förmodligen har han bara ont i magen.. eller tänder kanske. De är på fika nu så ni får vänta en stund. En kvart ungefär" Sen ställer han sig upp och visar oss ut. Då har han alltså MAX ägnat 20 sekunder åt att titta på Adrian. Han har inte lyssnat på honom. Inte känt runt halsen. Inte tittat i halsen. Idioten har inte ens presenterat sig eller frågat ens om det är Adrian han tittar på. Jag var ärligt talat helt paff.
Sköterskan på lab däremot var helt underbar. Jag sa inget om vad jag tyckte om bemötandet till henne för jag tänkte att läkaren kanske skulle titta mer på Adrian när hans provsvar kommit.
 
Efter ca 20 min i väntrummet kommer läkaren och ett gäng andra personer ut från fikarummet (antar jag då han går med en kaka i högsta hugg) Han vinkar med oss in på rummet igen. Sitter o käkar på sin jävla kaka och säger "Nej, halsprovet är negativt. Han har ett virus, eller så håller han på få tänder" Sen kastade han sin kaka genom hela rummet ner i papperskorgen och ställer sig återigen för att visa oss ut.
 
Seriöst. Är detta hur man ska förvänta sig att bli bemött? Jag kanske överdriver när jag blir förbannad. Jag fick höra att han kanske var stressad och dubbelbokad men det ger jag blanka fan i. Har man en patient så ägnar man tid åt att undersöka den tycker jag och eftersom han mest troligt satt i fikarummet och käkade kakor under tiden vi väntade så antar jag att den enda dubbelbokningen var med hans fikarast. Jag säger inget om att de inte ska ha rast. Absolut inte men vafan.
Detta var första gången vi hade kontakt med skultuna familjeläkarmottagning. Den läkaren vi träffat på bvc var hur trevlig och bra som helst, även den vi tidigare träffat på oxbacken och de samarbetar men gissa om jag börjar fundera på om jag precis gjorde rätt som listade om mig här ute.
 
Som tur var så började Adrian att pigga på sig redan på eftermiddagen igår och idag är han helt som vanligt igen. Skönt det för jag har ju ingen lust att behöva ta kontakt med någon läkare där igen.. Sen nu var det ju inget eftersom han blev piggare men det hade jag/vi ju å andra sidan ingen aning om igår morse.
 
Kul att jag förmodligen kommer behöva gå till doktorn snart med min foglossning och sammandragningar. Betvivlar starkt att jag kommer klara av att jobba. Känns verkligen jättespännande om man skulle få träffa på den här idioten igen..

Kommentarer
Postat av: Carola

Usch, fy & blä!! Vilken idiot! Jag skulle ha klagat, så där får man bara inte bete sig! Kram babe & skönt att Adrian är piggare igen!!

Svar: Jo. Jag funderar på att klaga men jag vet inte vart. Funderar på att ta upp det med min nya barnmorska på måndag. De jobbar ju ändå på samma ställe och se vad hon säger om hur man ska gå tillväga. Men eftersom han inte presenterade sig vet jag inten exakt vad han hette mer än att det började på A, och inte var svenskt.
Camilla Dahlstedt

2012-11-15 @ 19:38:13
URL: http://carolalola.blogg.se
Postat av: Emelie

Man vill ju gärna att de ska lyssna på hjärtat också. Usch vad trist! Skulle hota med att lista om mig då skulle de nog få fart.

2012-11-15 @ 19:58:44
URL: http://Empolie.blogg.se
Postat av: Erika

Nej fy vad dåligt! Ska man jobba som läkare så ska man ju bannemej vara trevlig också, ägna patienten tid och ge dem chans att berätta vad dom är fel! Man går ju ändå till en läkare för att man är orolig och då är ju ett gott bemötande på sin plats!

Du ska börja jobba snart alltså vad jag förstår?

Svar: Ja, jag har jobbat två dagar varannan vecka sen 1/10. Det har gått sisodär och jag har inte kunnat utföra mina vanliga arbetsuppgifter då jag har ett fysiskt tungt jobb. Jobbar på ica - lagret. Det har varit bestämt sen länge att jag ska gå in heltid under december men jag vetesjutton hur det ska gå till..
Camilla Dahlstedt

2012-11-15 @ 21:22:23
URL: http://erikanaslund.blogg.se/
Postat av: Rosanna

Meeen fyyyy *an rent utsagt, man går ju till läkare för att få hjälp:( Kaka på rummet sådär, aldrig varit med om. Som någon sa du borde verkligen klaga, usch vilken läkare !

2012-11-15 @ 23:47:00
Postat av: Josefin

Håller med Carola, klaga! Det gör jag, var gång jag blir bemött sådär..och det händer tyvärr ofta. Det är under all kritik, i SYNNERHET när det gäller små barn.. usch, jag hade blivit skitsur!

2012-11-16 @ 08:29:42
URL: http://nifesoj.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0