Hur gör man?

Linus har jätteproblem med sina ögon. Det ena är värre. Ser ut som han åkt på en smocka och det är varigt och äckligt. På detta nyser han och är snorig.

Ringde 1177 i morse för att rådgöra lite med dem, som hänvisade mig direkt till Familjeläkaren. Ringde dit och de gav lite tips på allergimediciner vi kan ge honom och en ögonsalva. De trodde mycket väl att han både kunde vara allergisk och ha åkt på en ögoninflammation. Ska prova med detta i några dagar och sedan återkoppla till dem så de ev kan skriva ut allergimedicin. Under tiden kan han ju inte gå till dagis eftersom vi inte vet om det är smittsamt. Blir nog väldigt poppis o ringa till jobbet o säga att jag måste vaba...



Nu till det svåraste. Dennis upplever att Linus är sämre hos oss än hos honom. Jag har tyckt senaste gångerna han varit här att han varit ordentligt förkyld och Dennis upplever inte detta. Han kan vakna på nätterna och dra av 10 nysningar på raken. Vad är det då da? Jo katten såklart :( Dennis är ju allergisk mot katter också.
Kanske blir alldeles för mycket för Linus med katt och pollen på samma gång då? Om han nu håller på att utveckla nåt skit :( Han har ju inte reagerat på Elliot förut. Detta är ju nåt vi upplevt de senaste 2-3 veckorna bara och trott att han varit förkyld. Men det är väl en annan pollenpartikel i luften nu..

Hur gör man med katten då? Det är ju inte så lätt att göra sig av med en katt bara sådär. För det första är han ju som en familjemedlem. För det andra vill man ju vara säker på att han är allergisk innan man lämnar bort honom. Skulle det nu vara så (hemska tanke) att han blivit allergisk mot katten också så är det väl jävligt svårt att få någon att ta över en fullvuxen katt. Så hur gör man?

Fotomodells-tatten :) 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Usch vilket dilemma.. Som sagt, man vill ju inte gärna lämna bort katten för att sen inse att han inte alls var allergisk mot honom. Men pricktest för katt-allergi måste ni ju kunna göra iaf? Sebastian gjorde för hundarna när han var typ 1 så... Däremot sa de på barnallergin att det är jättesvårt att kolla pollen, dels för att det finns så många olika och dels för att små barn oftast inte visar något på testet även om de är allergiska. Men det var ju iofs när han var jätteliten, kanske är annorlunda när de blivit några år =).



Håller tummarna för att Linus "bara" har ögoninflammation och är förkyld så att ni slipper massa mediciner å skit!! Annars får vi iaf hoppas på att han bara är allergisk mot pollen och kanske lite mer känslig för katten just under den perioden... Lycka till med allt och hör av dig om vi kanske kan lyckas klämma in en fika =))



Kramar

2010-05-17 @ 09:35:58
URL: http://zophiahliten.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag skulle ALDRIG sätta en katt före mitt barns hälsa!

Om det fanns minsta lilla tecken på att mitt barn var allergisk skulle jag göra mig av med katten bums. Barn ÄR mer värda än ett djur!

Förstår inte ens hur man kan tycka att det är ett dilemma....

2010-05-17 @ 11:44:33
Postat av: Camilla

Sanna: Tack för stödet. Verkligen!



Nu ska jag förklara för dig hur man kan tycka att det är ett dilemma.



Jag skulle aldrig ha kvar katten om jag visste eller starkt misstänkte att sonen är allergisk. Detta kom på tal först igår, då hans pappa säger att han inte tyckt sig se honom som förkyld. Dock så vet jag av erfarenhet att vi har olika syn på när han är förkyld/sjuk och inte så han kan mycket väl ha haft sina besvär hemma hos honom också bara det att han inte upplevt det "som så farligt"



Själklart är barnen värda mer än ett djur, men om man skaffar en katt men inställningen att "det är bara ett djur" kanske man inte ska ha några överhuvudtaget. Skaffar man katt så ska man göra det med inställningen att manska ha den i 10-15, kanske 20 år tills den dör, och inte tills att jag får ändrade familjeförhållanden och inte orkar mer. Med ändrade familjeförhållanden menar jag INTE allergi.



Kan för övrigt upplysa dig om att det mer verkar vare en ögoninflammation som kommit i samband med pollenallergi, men vi kommer att söka hjälp för att utesluta en eventuell kattallergi. Visar det sig att han är allergisk så åker katten. På ett eller annat sätt. Men jag sätter inte ut honom på gatan!



Punkt.

2010-05-17 @ 12:24:19
URL: http://camorr.blogg.se/
Postat av: jessamy

FAN vilka negativa kommentarer du får hela tiden. Jag förstår precis hur du menar och jag hoppas VERKLIGEN att han inte har någon allergi. Stackars lilla Linus. Så där såg heaven ut förra våren med. USCH.



Kram på dig.

2010-05-17 @ 15:30:25
URL: http://jessamy.se
Postat av: Anna

Ja jag är ju ingen kattmänniska direkt å de vet du... Men jag har full förståelse för känslorna man har över ett djur ,inget konstigt. Man väljer dem för att man är djurkär å då är det inte lätt att kanske behöva ta bort dem, sälja osv. Gör ett allergi test på Linus. Håller tummarna för att lillknodd blir frisk snart å att ni samtidigt får behålla er lilla misse. =) Kramar till dig

2010-05-17 @ 16:54:02
Postat av: Sanna

Nej, Camilla det är inte jag som skrivit till dig tidigare idag. För mig är en katt en familjemedlem. Vi sörjer fortfarande Tintin som blev överkörd i vintras och hade något av mina barn visat allergi så hade jag varit förtvivlad. Det är en sorg att behöva lämna bort sina djur, och man vill ju att de ska komma till ett tryggt hem också. Men det måste väl gå att göra ett allergitest innan ni tar bort katten? Hoppas Linus mår bättre snart.



Ja, jag blir själv stressad bara av att läsa mina inlägg...ha ha...men idag har jag faktiskt läst igenom EN hel bok så nu är det bara att plöja igenom ännu en imorgon. Läsa och analysera - det är enormt roligt ifall böckerna är bra och den jag läste idag var det. Onåd av Coetzee.

Ha det så gott!

Kram!

2010-05-17 @ 20:26:13
URL: http://www.sannamarie.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0